Tek Rekruttering-konferansen 6. september 2023
Klikk på hver sesjon for mer informasjon
Tek Rekruttering-konferansen 6. september 2023
Klikk på hver sesjon for mer informasjon
08.30 – 09.00
Kaffe og registrering
09.00 - 09.05
Velkommenmed konferansier Hans-Petter Nygård-Hansen
Om konferansieren
Dette er @hpnhansen: Kommunikasjonsrådgiver, innholdsskaper, programleder, debattleder, foredragsholder, konferansier og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem.
Hans-Petter er ektemann, pappa, kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder, konferansier, innholdsskaper, programleder og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem – Kommunikasjon som tar deg Fremover. Han skriver om hvordan teknologi påvirker hvordan vi lever, leker, lærer og jobber på HansPetter.info og snakker om det på podkasten «Teknologitrender» og i YouTube-serien «Teknologi i kjelleren til Hans-Petter».
Men mest av alt holder han foredrag om det, som en av Norges mest populære foredragsholder. Hans-Petter har «holdt på med data i over 40 år» og har bred erfaring fra det europeiske IT-markedet hvor han i løpet av 17 år var ansatt i en rekke forskjellige lederroller i norske-, nordiske-og nordeuropeiske virksomheter som blant annet Cisco, D-Link og Juniper Networks.
09.05 - 09.10
Intro Tekjobb-IndeksenNina Ellingsen
09.10 - 09.20
Lønn er viktig, men...Helene Gundersen, leder for NITO Studentene
09.20 - 09.30
Presentasjon av Tekjobbindeksen og kåring av årets vinnerAlexander Eidsæther, seniorkonsulent i Kantar
Tekjobb-Indeksen omhandler hvilke forhold, ifølge Norske ingeniører og tech-folk, som er viktige for deres arbeidsliv og hvilke bedrifter de opplever som har sterkest image. Vi presenterer hovedfunnene fra undersøkelsen som har blitt gjennomført av TU og NITO våren 2023.
Employer Branding
09.30 - 09.45
Kreativitet i Employer BrandingHyper, Kristin Selfors, kreatør
Hvordan kan vi bruke kreativitet og historiefortelling for å bygge et sterkt Employer Brand? Og hva trengs for at et budskap skal nå ut og frem? Det må overraske, utfordre, underholde og ikke minst bevege mottaker, men hvordan? Hyper deler både tips, triks og konkrete eksempler, og forteller om konsepter og kampanjer som trenger gjennom støyen, vinner kampen om oppmerksomheten, konverterer – og blir husket.
Om foredragsholderen
Kristin Selfors er kreatør i Hyper. Hun har i sin etter hvert ganske lange fartstid vært involvert i de fleste typer prosjekter, har i Hyper vært med på å utvikle flere prisvinnende – og effektive – kampanjer innenfor rekruttering og Employer Branding og har mye på hjertet innen temaet. Fanesak: Alle kommunikasjonsoppgaver skal behandles med samme entusiasme og kreativitet – ikke minst de som handler om det ekte gullet. Folka.
09.45 - 10.00
Hvordan et definert formål kan tiltrekke de dyktigste tek-medarbeiderneMission AS, Elisabeth Wiencke, Strategisk rådgiver
Om foredragsholderen
Elisabeth Wiencke er strategisk rådgiver i Mission AS. Med mer enn 20 års variert erfaring fra byrå- og kundesiden, deler hun innsikt om hvordan skape resultater gjennom kreativitet og gode strategier. Hennes fokus på godt definerte formål gjenspeiles i tilnærmingen til employer branding, og hvordan dette kan hjelpe bedrifter med å nå sine mål.
10.00 – 10.20
Pause
Employer Branding
10.20 - 10.40
Hvordan skape tech-kultur i en organisasjon uten tech-tradisjoner?PwC Norway, Øyvind Indrebø, direktør for maskinlæring & Lars Erlend Leganger, AI-direktør
Fire år tilbake i tid skulle PwC være best på å implementere systemer som andre har bygget, ikke utvikle systemene selv. I dag er strategien snudd på hodet. Vi har innsett at kundeverdien skapes like mye av koden som kjøres i skyen som av interaksjonen med våre advokater, rådgivere og revisorer. Nå skal ikke PwC lenger bare tiltrekke seg den tradisjonelle kompetansen. Vi skal tiltrekke oss de beste utviklerne av systemene som muliggjør verdiskapningen også. De som lever og ånder for å lage digitale løsninger og verktøy som virkelig skaper verdi og som man kan være stolt av. For å lykkes med å bygge og ivareta et fagmiljø hvor tech-hoder trives og blir, må man endre på mange av de nedarvede strukturene i selskapet.
Om foredragsholderne
Øyvind Indrebø er en teknologileder som brenner for å skape produkter og tjenester som dytter verden i en bedre retning. Som tidligere matematiker, lærer og data scientist er han opptatt av å skape et godt og utviklende arbeidsmiljø rundt stimulerende problemer som både gir uerfarne og erfarne muligheter for å føle mestring og bygge seg meningsfulle karrierer.
AI-direktøren Lars Erlend Leganger leder et team som skaper verdi fra data ved å bruke analyse, maskinlæring og AI for automatisering og beslutningsstøtte. De arbeider innen ulike bransjer og verdikjeder, både for PwCs kunder og internt. Lars har bred erfaring med å bygge datadrevne løsninger, spesielt innen risikoberegning og kundeinnsikt. Han har en doktorgrad i statistisk kvantefysikk fra NTNU.
10.40 - 11.00
Fra tid- og kostnadskrevende rekruttering til en effektiv og lønnsom strategiHappii AS, Maria Halseth, daglig leder
La oss se på alternativer til silo, ad-hoc rekruttering og salg av enhjørninger.
Tradisjonell rekruttering kan være både ineffektivt og kostbart. I dag er det viktigere enn noen gang å utvikle en rekrutteringsstrategi som engasjerer og sikrer tilstedeværelse i markedet over tid.
Her vil vi se nærmere på hvordan vi ansatte 40 teknologer og ingeniører til samme selskap på ett år, med økt effektivitet og fallende kostnader per ansettelse.
Happii er det første tverrfaglige rekrutteringsselskapet i Norge med sin egen tech-, markeds- og produksjonsavdeling.
Om foredragsholderen
Maria Halseth har bred erfaring med rekruttering av tekniske ledere og spesialister innen en mengde bransjer, særlig i konkurranseutsatte markeder. Hun er spesialisert innen strategisk rekruttering, HR Marketing og Employer Branding, og brenner for verdiskapning i rekruttering gjennom tverrfaglige samarbeid.
I dag er hun rekrutteringsrådgiver og daglig leder i Happii AS – et rekrutteringsselskap som kombinerer det beste fra rekruttering med det beste fra moderne markedsføring.
11.00 - 11.20
Podcastrekruttering for dummies!MeyerHaugen, Sverre Haugen, produkt og innovasjonssjef
Har du fått med deg at podcast kan benyttes i rekruttering? Ser du etter nye måter for å rekruttere teknolgitalentene alle kjemper om? MeyerHaugen er det første selskapet i Norge som har benyttet stillingspodcaster innen rekruttering. I dette foredraget deler Sverre Haugen erfaringer MeyerHaugen har gjort seg etter fire års bruk av podcast innen teknologirekruttering. Du får vite hvordan MeyerHaugen benytter podcast, hvorfor det virker, og hvordan du selv kan komme i gang for å lykkes med bruk av podcast i rekruttering.
Om foredragsholderen
Sverre Haugen er Produkt og Innovasjonssjef i rekrutteringselskapet MeyerHaugen. Han har tidligere erfaring som IT-utvikler og har vært rekrutteringsansvarlig i konsulentselskapet Accenture. I 2016 gav han ut boken Jobbsøkerkoden hvor han formidler arbeidsgivers perspektiv og hvordan man bør tenke og kommunisere som jobbsøker. Sverre er fast programleder i MeyerHaugens podcast Rekrutteringsrådet og bruker podcast aktivt som et virkemiddel innen rekrutteringskommunikasjon.
11.20 - 11.30
Q&Amed konferansier Hans-Petter Nygård-Hansen
11.30 – 12.30
Lunsj
Employer Branding/Innholdsmarkedsføring
12.30 - 12.45
La målgruppen trekke slutningen selv!DNV, Håkon R. Svebak, Employer Branding Manager
Dette innlegget gir deg en smakebit på hvordan DNV jobber strategisk med innholdsmarkedsføring i jakten på et attraktivt etterlatt inntrykk og med utgangspunkt i sitt formål om å sikre liv, verdier og miljøet. Du vil også få innsikt i hvilke vurderinger som ligger til grunn når innhold produseres og hvordan det kan gjenbrukes i ulike sammenhenger. I DNV er tall og fakta høyt verdsatt, og naturligvis kommer vi innom hvordan DNV jobber med måling i sitt employer branding arbeid også.
Om foredragsholderen
Håkon R. Svebak jobber som Employer Branding Manager i DNV. Her har han et særlig fokus på ingeniør-, teknologi- og IT-kompetanse i Norge.
Han har bred kommunikasjonsfaglig bakgrunn fra store norske og internasjonale merkevarebedrifter, hvorav de siste 10 årene med employer branding i DNV. I disse årene har selskapet gjort det skarpt i ulike employer branding målinger og konkurranser. Håkon brenner for en innsiktsbasert tilnærming til faget, målbare resultater og ny teknologi.
12.45 - 13.00
Fra brevgiro og tradisjon til teknologidrevet bankDNB, Tonje Refvik, Fagleder Employer Branding
DNB er Norges største finansinstitusjon, og har lenge vært et nærmest naturlig førstevalg som arbeidsgiver for økonomer. Samtidig er bankens behov for arbeidskraft i endring. Hvordan overbevise teknologer om at banken, som de forbinder med Excel-skjemaer og lånerenter, er verdens beste arbeidsplass for flere enn bare tallknuserne? Hør Tonje Refvik, fagleder for employer branding i DNB, fortelle om hvordan de har jobbet med verdiforslag, innhold og mobilisering av egne ansatte for å tiltrekke de riktige folka.
Om foredragsholderen
Tonje Refvik har et brennende engasjement for å jobbe på tvers av ulike fagakser og finne de beste løsningene sammen med andre. Noe mindre brautende og høyrøstet enn det bergenske opphavet kan tilsi, med andre ord. Siden 2014 har Tonje jobbet innenfor rekruttering, med spesielt fokus på hvordan tiltrekke og rekruttere folk til IT- og andre krevende spesialistroller. En bakgrunn som har rustet henne godt til hennes nåværende rolle som leder for employer branding i DNB, hvor samspillet mellom flere sterke fagmiljøer spiller en sentral rolle for å lykkes.
13.00 - 13.15
Statens vegvesen IT – nærmere romvesen enn vegvesen?Statens vegvesen, Hege Merete Bakken Davey, seniorrådgiver HR, Statens vegvesen IT
I 2020 ble Statens vegvesen fagorganisert. Statens vegvesen IT ble dermed født som en egen fagdivisjon, midt i en tid med rivende digitaliseringsutvikling og ekstrem kamp om de gode hodene. Divisjonaliseringen medførte også praktiske endringer, blant annet fikk IT nytt divisjonshovedsete i Drammen. IT-direktør Lars Kalfoss ønsket de første medarbeiderne som hadde fått flyttevarsel fra Oslo velkommen til Drammen Business Center (DBC) i februar. Behøver vi nevne det andre som inntraff senvinteren 2020?
HR-rådgiver Hege Merete Bakken Davey forteller, fra et HR-perspektiv, litt av historien om hvordan Statens vegvesen IT påbegynte arbeidet med å etablere et Employer Brand for divisjonen, innenfor rammene til Statens vegvesen som etat. Vårt lille IT-romvesen krøp ut av redet til det store vegvesenet.
Om foredragsholderen
Hege Merete Bakken Davey er en entusiastisk og helhjertet HR-rådgiver. Hege jobber i Statens vegvesen, med IT som portefølje.
Med over 20 års erfaring fra etaten, kjenner Hege arbeidsplassen sin svært godt. Hun har jobbet opp mot mange ulike deler av organisasjonen og vært med på flere store omorganiseringer. Hege satt i prosjektgruppen for divisjonaliseringen av etaten i 2020, med et særskilt øye for de personalmessige konsekvensene og de ledelsesrelaterte oppgavene i forbindelse med den enorme endrings- og omstillingsprosessen.
Hybridkontoret
13.20 - 13.40
Det handler ikke om kontor eller digital - men om tilhørighet!Storebrand, Tove Selnes, Konserndirektør People
Om foredragsholderen
Tove Selnes er konserndirektør People i Storebrand. Utdannet jurist og innen ledelse/organisasjonsutvikling.
Erfaren strategisk forretningsorientert HR direktør med bred erfaring fra ulike bransjer nasjonalt og internasjonalt. Særlig erfaring fra endringsarbeid og digitalisering. Sterk relasjonsbygger og endringsagent.
Bred styreerfaring fra teknologiselskaper, NHO, HR Norge og innen kapitalforvaltning.
13.40 - 13.55
Opererer du ved flere kontorer? Da er «remote first» svaret!Vouch, Håkon Høgetveit, CEO og medgründer
Pustet du lettet ut da covid var over og du kunne gå tilbake til måten ting ble gjort på? Tilbake til å ta beslutninger ved kaffemaskinen på kontoret? Det er ikke sikkert det var så lurt. I dette innlegget deler Håkon sine erfaringer fra å skalere selskap under covid, bygge en start-up fundert på «remote first»-prinsipper og hva større systemer kan lære av dette når man nå nå går inn i hybridhverdagen og gamle vaner sniker seg inn. Og hvorfor det er helt essensielt å ta med seg det beste fra lockdown når man skal finne de beste talentene i 2023, spesielt innenfor tek.
Om foredragsholderen
Håkon Høgetveit leder Vouch, en plattform for nettverksrekruttering, hvor flinke folk kan anbefale andre flinke folk mot belønning dersom det leder til ansettelse. Han har tidligere erfaring fra å bygge opp og skalere tech-selskapet Aize fra 6 til 200 ansatte midt under covid-lockdown. Han har også bred erfaring fra strategi, markedsføring, HR, finans, oppkjøp og integrasjoner, HR og drift fra selskaper som Aker BP, Aker Energy, Pareto Securities og Corporate Communications.
13.55 – 14.20
Pause
A.I.
14.20 - 14.40
Hvordan holder vi oss relevant for de riktige personene?Solid Media, Alexander Dahlstrøen, Senior rådgiver
Det blir stadig vanskeligere å bygge merkevarebevissthet mot kunder og ansettelser for fremtiden.
Endringer de siste årene i algoritmene til Meta og Google, bl.a. grunnet GDPR, setter nye krav til hvem vi kan målrette oss mot og hva vi har av tilgjengelig informasjon.
Hvordan holder vi oss relevant for de vi ønsker å snakke til og hvordan finner vi dem?
Om foredragsholderen
Alexander Dahlstrøen jobber som senior rådgiver i et digitalt markedsføringsbyrå som fokuserer på lønnsomhet.
Han har de siste syv årene jobbet med analyse og markedsføringsstrategi for et bredt spekter av bransjer på nordisk, europeisk og globalt nivå. Han kommer for å dele sine erfaringer rundt employer branding og hvilke utfordringer som må løses for å ivareta sin merkevareposisjon.
14.40 - 15.00
Hva rekruttering bør lære av TinderWhydentify, Hans Petter Stub, Head of Employer branding/Partner
Alle dine investeringer i employer branding, med fancy filmer, interessante podcaster, arbeid med mangfold og vilt gode karrieredager kan være fullstendig bortkastet om du ikke lærer et par enkle grep fra Tinder.
Om foredragsholderen
Hans Petter Stub er partner i Whydentify og en av Norges mest erfarne konsulenter innen employer branding. Han har bistått blant andre Equinor, DNB, Telenor og Sopra Steria. Han er den første og hittil eneste mottageren av æresprisen i Magnet Awards, NM i employer branding.
15.00
Oppsummering av dagen og sluttmed konferansier Hans-Petter Nygård-Hansen og Hans Petter Stub, partner i Whydentify
Med forbehold om endringer i programmet